BCB - Instalacja i kompilacja pierwszego programu w C++

fl3a

Użytkownik
Dołączył
Marzec 12, 2005
Posty
538
Chcialbym w tym temacie opisac proces instalacji BCB6 Personal Edition, sposob uzywania oraz proces kompilacji pierwszego programu w C++.

Wpierw musicie zaopatrzyc sie w Borland C++ Builder Personal Edition. Mozna pobrac go bezplatnie ze strony producenta: www.borland.pl. Nalezy jednak wspomniec ze trzeba przejsc proces rejestracji.

OK. Odpalamy instalke, wklepujemy kod i przechodzimy do wyboru instalacji. Interesuje nas instalacja uzytkownika - instalacja w ktorej bedziemy mogli swobodnie wybrac wylacznie potrzebne nam skladniki. Mamy teraz dwie podstawowe grupy: Program Files i Shared Files. W pierwszej grupie wybieramy tylko: Main Program Files - dla reszty skladnikow wybieramy opcje by nie instalowaly sie. W kolejnej grupie nic nie wybieramy. Klikamy dalej bez wzgledu co pokaze nam instalator - w tym momencie jest to dla nas nieistotne.

Po restarcie mozemy zarejestrowac nasza kopie lub nie. Jesli jej nie zarejestrujemy (zcrackujemy - jesli wybralismy druga metode pozyskania BCB) wowczas po zkompilowaniu nasz program nie uruchomi sie automatycznie i bedziemy musieli odpalic go recznie. OK. Rozpatrzmy systuacje w ktorej BCB nie jest zarejestrowany. Uruchamiamy go i wykonujemy kolejno nastepujace czynnosci wybierajac z menu:

- File -> Close All
- File -> New -> Other
- Consile Wizard
- Zaznaczamy ze chcemy C++ oraz odznaczamy: Use VCL i Multi Threaded

Pojawilo sie nam okienko z jakims kodem - zaznaczamy ten caly kod i usuwamy go! Teraz pora na wpisanie wlasnego kodu:

Kod:
#include <iostream.h>

#include <conio.h>



int wiek;

char imie[30];



void main()

{

cout<<"Witaj. Podaj mi swoje imie: ";

cin>>imie;

cout<<"Podaj mi swoj wiek: ";

cin>>wiek;

cout<<"Milo mi poznac Cie "<<imie<<". Tak pamietam ze masz "<<wiek<<" lat :)"<<endl;

getch();

}

Skoro mamy juz kod teraz wystarczy go zapisac i zkompilowac. Klikamy zatem na 3 dyskietki znajdujace sie na pasku zadan - gdy BCB poprosi nas o zapisanie pierwszego pliku Unit1.cpp musimy ustalic gdzie chcemy go zapisac. Dobrze jest zapisac go w nowym katalogu w lokalizacji ktora domyslnie podal BCB. Klikamy zatem na folder z gwiazdka w prawym gornym rogu. Nazwijmy go: moj pierwszy. Ok teraz przejdzmy do niego i w nim zapiszmy Unit1.cpp. Teraz BCB spyta sie nas o miejsce do zapisu dla pliku Project1.bpr. Zapiszmy go naturalnie w naszym nowym folderze tam gdzie juz jest zapisany Unit1.cpp. Mala uwaga - w zaleznosci od tego jak bedzie sie nazywal plik Project1.bpr tak pozniej bedzie sie nazywal nasz skompilowany program. Powiedzmy ze chcemy by nazywal sie: moj pierwszy.bpr. Wszystko zapisane zatem kompilujemy. Kliknijmy zatem na zielony play z paska zadan. Uruchomi sie kompilator a poznij linker. Jesli bedziemy mieli szczescie (wszystko zrobilismy poprawnie) wowczas uruchomi sie nasz program. Jesli pojawi sie nam okienko dialogowe z jakimis bledami - oznacza to tylko ze musimy odnalezc nasz katalog i uruchomic nasz program recznie - C:program FilesBorlandCBuilder6Projectsmoj pierwszy. Po czym uruchomic moj pierwszy.exe. Jesli natomiast BCB znalazl jakies bledy musimy albo powtorzyc kroki od momentu wprowadzania kodu albo zaczac od momentu wybrania z menu File -> Close All...

Rozpatrzmy teraz sytuacje w ktorej popelnilismy kilka bledow w kodzie. Zamknijmy zatem wszystko - File -> Close All i powtorzmy kroki podane powyzej.

Kod:
#include <iostream.h>

#include <coni.h>



int ile,



void main()

{

cout<<"Ile razy narysowac gwiazdke? ";

cin>>ile;

for(int i=0; i<ile; i++)

cout<<"*";

getch();

}

Zapiszmy nasz kod (jak wyzej) w nowym katalogu i zkompilujmy go - zielony Play. I co sie stalo? Mamy pierwszy blad w linijce:
Kod:
#include <coni.h>

oraz opis do tego bledu:

[C++ Error] Unit2.cpp(2): E2209 Unable to open include file 'coni.h'
Blad ten mowi nam ze kompilator nie moze znalezc pliku 'coni.h'. Co jest? Spojrz na pierwszy kod i porownaj nazwy z pierwszego zrodla z drugim. I co? Teraz juz wiesz czemu kompilator nie mogl znalezc tego pliku? Tak zjedlismy jedna literke. Zatem popraw nasz kod.

Kliknij dwokrotnie na druga linijke z bledem:
Kod:
[C++ Error] Unit2.cpp(6): E2040 Declaration terminated incorrectly
Powinna podswietlic sie linijka z kodem. Podswietlila sie:
Kod:
void main()
Co jest? Komunikat mowi ze deklaracja nie zakonczona poprawnie. Spojrz do pierwszego kodu, porownaj linijke z pierwszego kodu z linijka tego kodu. Widzisz jakies roznice? Chyba nie. Zatem spojrz teraz na linijke powyzej w naszym nowym kodzie jat tam cos takiego:
Kod:
int ile,
Teraz porownaj ta linijke z podobna linijka z pierwszego zrodla. Jakies pomysly? Chyba popelnilismy literowke - zamiast ; dalismy , Zmien zatem ten blad i zapisz poprawiony kod klikajac na 3 dyskietki widoczne na pasku zadan, po czym kliknij Play. Teraz juz wszystko powinno byc OK.

Nie opisywalem kodu bo zapewne czytales juz w dziale "Programowanie - projekty" temat "C++ - jak zaczac?" i wiesz ze potrzebujesz ksiazki "Symfonia C++".

Jesli pojawia sie jakies problemy wowczas opiszcie je w tym temacie - lecz pamietajcie by wczesniej dobrze przeanalizowac kod, opis w ksiazce i poprawnie przygotowac miejsce pracy. Zycze milej zabawy z C++ w Borland Builderze. Pamietaj tylko o jednym jesli chcesz byc dobrym programista ktory bez problemu bedzie pisal narzedzia opisywane na tym forum musisz zaczac od troche malo ciekawie wygladajacego programowania konsolowego. Gdy juz opanujesz podstawy C++ wowczas czeka Cie swiat graficznego interfejsu
smile.gif
 

jihn

Użytkownik
Dołączył
Luty 3, 2005
Posty
10
Ehhh mam problem z tym poleceniem:

9. Wstawiamy TNMSMTP z nazwą "SMTP"

W moim BCB 6 PERSONAL nie ma czegoś takiego lub jest albo nie wiem gdzie :/. Moze ktos cos poradzić ewentualnie jak to w grać
<
.
 

killrathi

Użytkownik
Dołączył
Marzec 13, 2006
Posty
117
to proste - BCB w resji personal nie posiada komponentow do obslugi sieci (nie liczac TServerSocket I TClientSocket) - musisz sciagnac i zainstalowac dodatkowe komponenty
 

jihn

Użytkownik
Dołączył
Luty 3, 2005
Posty
10
Hey a mozesz podać jakis link do tych komponetow i w razie czego powiedziec jak je zainstalowac pozdrawiam.
 

Vandervir

Były Administrator
Dołączył
Grudzień 19, 2005
Posty
474
Mam maly problem podczas instalacjiBorland C++ 6 Builder Personal Edition wyskoczylo mi to:
Kod:
Error 1904.Module D:C++Binxptfltr.dll failed to register. HRESULT -2147352567. Contact your support personnel

co moge zrobic w takim wypadku?
 

cebulkaddz

Użytkownik
Dołączył
Listopad 19, 2006
Posty
12
Witam! Mam mały problemik a mianowicie napisze jakiś programik potem go kompiluje i uruchamiam, wszystko jest ok uruchamia się i coś wpisuje i naciskam enter i wyłancza mi się mój program, niewiem dlaczemu tak się dzieje, może musze jakiś inny klawisz przycisnąć? Prosze o pomoc. Z góry thx

PS. Używam programu Dev-C++
 

LiL BLaCK 96

Użytkownik
Dołączył
Październik 18, 2006
Posty
59
Originally posted by cebulkaddz+--><div class='quotetop'>CYTAT(cebulkaddz)</div>
PS. Używam programu Dev-C++[/b]
Ooooo stary, dobrze trafiłeś ;] ;] ;]

ja też programuje w Dev-C++

więc tak:

jeśli piszesz np:
Kod:
cin>>liczba;

to po każdym cin musisz dawać getchar (); bądź getch (); (ja tam kożystam z getchar (); ) bo jeśli nie to program odniesie się do:

Kod:
getchar ();

return 0;

}
czyli do getchar (); na końcu programu i go wtedy zamknie...

też miałem taki problem ale szybko znalazłem odpowiedź ;]

więc teraz jak będziesz pisał program, to pisz tak:

Kod:
cin>>litera;

getchar ();

...........

cin>>liczba;

getchar ();

..........

i po kłopocie ;]
==========================================================
<!--QuoteBegin-cebulkaddz

może musze jakiś inny klawisz przycisnąć
do wprowadzania określonego znaku z klawiatury służą inne opcje, np:

Kod:
cin>>liczba;

getchar ();

switch (opcja)

{

    case 1:

    break;



    case 2:

    break;



    default:

    break;

}

lub nawet:

Kod:
cin>>liczba;

getchar ();

if (liczba==1)

cout <<"cos tam cos tam";

else

if (liczba==2)

cout <<"cos innego";

else

cout <<"zle wprowadziłeś liczbę";
==========================================================
PS jeśli potrzebujesz jakiejś pomocy odnośnie pisania programów w C++ a konkretnie w Dev-C++ to jestem do usług....

PoZdRo ... :faja:
 

Matysek91

Użytkownik
Dołączył
Kwiecień 4, 2007
Posty
1
hej mam kompilator dev c++ i ucze się programować z Symfonia C++ i nie moge skompilować tak prostego programu aha i jestem początkujący!!!
Kod:
#include <iostream.h.>

main()

{

cout <<"Witamy na pokładzie";

}

pomożesz?
 

mr_psychoo

Użytkownik
Dołączył
Luty 10, 2007
Posty
81
0wn3r... nie dlatego niedziala... a pozatym zle mu powiedziaes z tym endl
<
(<< endl jak cos) i to nie jest konieczne tylko zalecane...
conio.h i getch() faktycznie dodaj

a program niedziala dlatego ze zgodnie z nowym standardem ma byc
Kod:
#include <iostream>
bez ".h"...

no i pod spodem dodaj albo
Kod:
using namespace std;

albo przed kazdym cin czy cout dodawaj "std::"
tak zeby bylo np
Kod:
std::cout << "costam costam";

pozdroo
 

kris623

Użytkownik
Dołączył
Wrzesień 7, 2007
Posty
29
Oto kod na powitanie:
Kod:
#include <iostream.h>

int main () {

    cout <<"Powitanie";

system("PAUSE");    

}
 

syrus

Użytkownik
Dołączył
Grudzień 17, 2007
Posty
3
Zrobiłem wszystko tak jak jest napisane i mam problem, jestem zielony w C++ więc proszę o pomoc. Mianowicie po wykonaniu wszystkich kroków i naciśnięciu zielonej strzałki pokazuje się taki komunikat


Za pomoc dziękuje. Pozdrawiam.

Edit. Dodam iż nie tworzy się plik .exe
 

syrus

Użytkownik
Dołączył
Grudzień 17, 2007
Posty
3
Drogi Waldeq dzięki za zainteresowanie. Pisze dlatego że wyczytałem tak w temacie "Wpierw musicie zaopatrzyc sie w Borland C++ Builder Personal Edition" dlatego wykorzystałem ten program. Ściągnąlem i zainstalowałem Dev C++ i wszystko działa. Tylko zastanawia mnie czemu autor topicu pisze to BCB skoro Ty mówisz że powinienem to pisać w Dec.

Pozdrawiam ;]
 

grzonu

Były Moderator
Dołączył
Grudzień 26, 2006
Posty
1390
BCB to nie jest czysty c++ tylo Borland c++ m.in wystepuję tam klasy specyficzne dla BCB
ale też inaczej wygląda sam szkielet programu. Ogólnie nie polecam BCB.
 

Dark Smark

Były Moderator
Dołączył
Kwiecień 29, 2006
Posty
1953
grzonu, zgadzam się. Moim zdaniem nie należy iść na łatwiznę. Najlepiej ściągnąć coś "Ala Dev" i w tym próbować swoich sił. Warto również zaopatrzyć się w lekturę fachową. Polecam helion.pl
 

syrus

Użytkownik
Dołączył
Grudzień 17, 2007
Posty
3
Dziękuje wam za pmoc :mruga: Ściągłem sobie dev c++ i 2 książeczki Od Zera Do Gier Kodera C++ i Symfonia Gębrosza. Teraz pozostała tylko praca. Pozdrawiam ;]
 

Zero_Cool

Użytkownik
Dołączył
Listopad 1, 2006
Posty
206
mozesz tez skorzystac z jakiegos VISUAL STUDIO EXPRESS , sa darmowe i wrecz idealne na domowe potrzeby jak i profesjonalne zastosowanie
a ogolniej mowiac uzywasz takiego srodowiska , w jakim Ci bedzie najlepiej i najszybciej napisac dana aplikacje , czyli przystosowana specjalnie do danego typu programu
niestety nie wszystko co sie kompiluje na jednym kompilatorze , pojdzie i na drugim
 

chrishaker

Użytkownik
Dołączył
Grudzień 3, 2005
Posty
2
Witam
Mam pytanko. Otoz mam source code pewnego programu i wszystkie pliki z ktorego sie program sklada. Chcialbym teraz zrobic z tych wszystkich plikow ktore mam jeden plik .exe tzn. ten program ktory ma powstac. Moze mi ktos wytlumaczyc jak dodac te wszystkie zrodla do programu i jak stworzyc ten plik .exe? Dziekuje
 

meteor-666

Użytkownik
Dołączył
Czerwiec 7, 2008
Posty
24
<div class='quotetop'>CYTAT(Mystic Vintage @ 3.12.2005, 19:57) <{POST_SNAPBACK}></div>
Dobrym uzupełnieniem dla tekstu kolegi będzie mój tutorial, opisuje aplikacje w okienkach, http://members.lycos.co.uk/mysticvintage/m...ticles.php?id=7

ja osobiście nie jestem za aplikacjami pod kosolę
<


pozdro[/b]

Nie działa ten link, a tutorial bardzo by mi się przydał, bo chce wkoncu napisać jakiś program w oknie, a nie w konsoli. Jeśli możesz to podaj jakiś działający link.
Dzięki.
 
Do góry Bottom