Dla tych którzy niewiedzą nic o programowaniu a chcą nauczyć się w jeden dzień tworzenia gier, pisania programów komercyjnych i robienia wszystkich możliwych udogodnień komputerowych w stopniu perfekcyjnym, to jest niemożliwe.
Jeśli wiesz cokolwiek na temat programowania nic nowego tu nie znajdziesz, piszę to dla tych którzy chcą zacząć pisać programy. Możesz spokojnie dalej nie czytać.
Jak to już wiemy to przejdę do kolejnej informacji tych którzy chcą nauczyć się programowania w dwa dni, to też jest niemożliwe.
Jeśli nadal się nie zraziłeś i nie myślisz że nauczysz się programowania w tydzień to ten poradnik Ci się przyda.
Dodam jeszcze że zanim napiszesz cokolwiek "ładnego" będziesz siedział w wielkich kodach tylko po to aby wyświetlić jakąś "głupią" liczbę, czy nawet cyferkę jeżeli to ciebie nie przeraża to śmiało czytaj dalej.
Zanim nauczysz się jakiegokolwiek języka programowania musisz nauczyć się myśleć w specjalny sposób. Sposób "0" i "1". Tak lub nie nie ma tu rozwidleń na trzy możliwości co najwyżej jedno rozwidlenie a z powstałej drogi kolejne rozwidlenie.
Aby zacząć tak myśleć musisz nauczyć się tworzenia algorytmów. Jeżeli kiedyś ktoś powie Ci że prawdziwy informatyk nie tworzy algorytmów, olej go. Albo nie jest informatykiem albo bardzo kiepskim informatykiem. Właśnie to czego informatyk może nie pisać (tak naprawdę tylko w prostych kodach, ew. skrótowo) jak już nauczy się myśleć w odpowiedni sposób to jest algorytm. Algorytm to sposób w jaki coś funkcjonuje/działa. Może być przedstawiony na tysiąc sposobów ale zasada działania programu nieważne jak nazwana to będzie algorytm.
Aby nauczyć się myśleć musisz nauczyć się tworzyć algorytmy, najprościej będzie bez żadnego języka programistycznego po prostu w języku sztucznym(przez niektórych zwanym "opisowym").
Dobrze zacznijmy od początku:
Co to jest Algorytm:
Algorytm jest to ciąg czynności, które są oparte na warunkach. Podstawowym warunkiem jest wywołanie algorytmu i każdy algorytm musi go posiadać. Ten warunek to np. włączenie programu w języku sztucznym "Start".
Co to jest język sztuczny:
Język sztuczny, to język opisów. żaden komputer go nie przyjmie, ale zrozumie go każdy człowiek.
Jeśli nadal się nie zniechęciłeś czytaj dalej, w innym wypadku porzuć pomysł programowania.
Aby nauczyć się języka sztucznego musisz nauczyć się komend, a oto i one:
Start-Początek programu
Zadeklaruj-tworzy pustą zmienną powinno się pisać zadeklaruj(typ) gdzie jako "typ" podajemy rodzaj zmiennej. A po spacji nazwa tej zmiennej.KAŻDA ZMIENNA MUSI BYĆ ZADEKLAROWANA
Typy zmiennych czyli np. liczby a bardzie konkretnie(czyli tak jak powinno się pisać) liczby całkowite, zmiennoprzecinkowe(jak ktoś używa?), liczby dziesiętne, stringi(zmienna która przechowuje ciąg znaków), tablice rozmaitego typu i co kto wymyśli, w końcu to sztuczny język i jedyny warunek to, to żeby był zrozumiały dla twórcy. Niestety nie będzie już tak prosto w konkretnych językach programowania.
Pobierz - pobierz z klawiatury, zmień na żądaną. Chodzi tu o to że zmienna ma być taka jak chce użytkownik programu. UWAGA! zmienna musi być zadeklarowana.
Wypisz - wypisuje tekst lub zmienną. Jeśli ma wypisać tekst radzę brać go w cudzysłów.
Jeżeli(warunek){} - warunek z który umożliwia zrobienie czegoś (tego co jest zapisane w nawiasie"{}") lub (gdy warunek nie jest spełniony)pomija nawias"{}".
Jeśli nie{}-Jeśli nie spełnione "jeżeli". Po prostu wchodzi i wykonuje zawartość tego nawiasu"{}"(tego oznacza że od "Jeśli nie"). Musi być postawiony bezpośrednio po "}" od "Jeżeli".
Koniec - Zamyka program.
To tyle. Przejdę kawałek dalej.
Aby zmieniać zmienną po prostu piszemy(dla zmiennej "a") a=2+2;.
RADZĘ UŻYWAĆ ŚREDNIKÓW NA KOŃCU WIERSZY (WIERSZ=JEDNO POLECENIE) (OPRÓCZ WIERSZY JEŻELI I JEŚLI) TO PROGRAM ZACZNIE PRZYPOMINAĆ PRAWDZIWY PROGRAM NAPISANY PRZEZ PROGRAMISTĘ)
Teraz trzeba tylko próbować.
Schemat programu wygląda tak:
Start
Deklaracje
Czynności/obliczanie/przetwarzanie
Wypisywanie wyników
Koniec
Jeżeli ktoś faktycznie PIERWSZY raz ma styczność z programowaniem to proponuję aby sprawdził czy rozumie i napisał jakiś kod prosty w komentarzu. Obliczanie pola prostokąta o zmiennych bokach. Lub jeżeli czegoś nie rozumie pytał.
Jeżeli ktoś kto miał styczność z programowaniem nie rozumie czegoś to pytać śmiało.
Jeżeli poradnik się przyjmie może zrobię kolejną część.
Jeśli wiesz cokolwiek na temat programowania nic nowego tu nie znajdziesz, piszę to dla tych którzy chcą zacząć pisać programy. Możesz spokojnie dalej nie czytać.
Jak to już wiemy to przejdę do kolejnej informacji tych którzy chcą nauczyć się programowania w dwa dni, to też jest niemożliwe.
Jeśli nadal się nie zraziłeś i nie myślisz że nauczysz się programowania w tydzień to ten poradnik Ci się przyda.
Dodam jeszcze że zanim napiszesz cokolwiek "ładnego" będziesz siedział w wielkich kodach tylko po to aby wyświetlić jakąś "głupią" liczbę, czy nawet cyferkę jeżeli to ciebie nie przeraża to śmiało czytaj dalej.
Zanim nauczysz się jakiegokolwiek języka programowania musisz nauczyć się myśleć w specjalny sposób. Sposób "0" i "1". Tak lub nie nie ma tu rozwidleń na trzy możliwości co najwyżej jedno rozwidlenie a z powstałej drogi kolejne rozwidlenie.
Aby zacząć tak myśleć musisz nauczyć się tworzenia algorytmów. Jeżeli kiedyś ktoś powie Ci że prawdziwy informatyk nie tworzy algorytmów, olej go. Albo nie jest informatykiem albo bardzo kiepskim informatykiem. Właśnie to czego informatyk może nie pisać (tak naprawdę tylko w prostych kodach, ew. skrótowo) jak już nauczy się myśleć w odpowiedni sposób to jest algorytm. Algorytm to sposób w jaki coś funkcjonuje/działa. Może być przedstawiony na tysiąc sposobów ale zasada działania programu nieważne jak nazwana to będzie algorytm.
Aby nauczyć się myśleć musisz nauczyć się tworzyć algorytmy, najprościej będzie bez żadnego języka programistycznego po prostu w języku sztucznym(przez niektórych zwanym "opisowym").
Dobrze zacznijmy od początku:
Co to jest Algorytm:
Algorytm jest to ciąg czynności, które są oparte na warunkach. Podstawowym warunkiem jest wywołanie algorytmu i każdy algorytm musi go posiadać. Ten warunek to np. włączenie programu w języku sztucznym "Start".
Co to jest język sztuczny:
Język sztuczny, to język opisów. żaden komputer go nie przyjmie, ale zrozumie go każdy człowiek.
Jeśli nadal się nie zniechęciłeś czytaj dalej, w innym wypadku porzuć pomysł programowania.
Aby nauczyć się języka sztucznego musisz nauczyć się komend, a oto i one:
Start-Początek programu
Zadeklaruj-tworzy pustą zmienną powinno się pisać zadeklaruj(typ) gdzie jako "typ" podajemy rodzaj zmiennej. A po spacji nazwa tej zmiennej.KAŻDA ZMIENNA MUSI BYĆ ZADEKLAROWANA
Typy zmiennych czyli np. liczby a bardzie konkretnie(czyli tak jak powinno się pisać) liczby całkowite, zmiennoprzecinkowe(jak ktoś używa?), liczby dziesiętne, stringi(zmienna która przechowuje ciąg znaków), tablice rozmaitego typu i co kto wymyśli, w końcu to sztuczny język i jedyny warunek to, to żeby był zrozumiały dla twórcy. Niestety nie będzie już tak prosto w konkretnych językach programowania.
Pobierz - pobierz z klawiatury, zmień na żądaną. Chodzi tu o to że zmienna ma być taka jak chce użytkownik programu. UWAGA! zmienna musi być zadeklarowana.
Wypisz - wypisuje tekst lub zmienną. Jeśli ma wypisać tekst radzę brać go w cudzysłów.
Jeżeli(warunek){} - warunek z który umożliwia zrobienie czegoś (tego co jest zapisane w nawiasie"{}") lub (gdy warunek nie jest spełniony)pomija nawias"{}".
Jeśli nie{}-Jeśli nie spełnione "jeżeli". Po prostu wchodzi i wykonuje zawartość tego nawiasu"{}"(tego oznacza że od "Jeśli nie"). Musi być postawiony bezpośrednio po "}" od "Jeżeli".
Koniec - Zamyka program.
To tyle. Przejdę kawałek dalej.
Aby zmieniać zmienną po prostu piszemy(dla zmiennej "a") a=2+2;.
RADZĘ UŻYWAĆ ŚREDNIKÓW NA KOŃCU WIERSZY (WIERSZ=JEDNO POLECENIE) (OPRÓCZ WIERSZY JEŻELI I JEŚLI) TO PROGRAM ZACZNIE PRZYPOMINAĆ PRAWDZIWY PROGRAM NAPISANY PRZEZ PROGRAMISTĘ)
Teraz trzeba tylko próbować.
Schemat programu wygląda tak:
Start
Deklaracje
Czynności/obliczanie/przetwarzanie
Wypisywanie wyników
Koniec
Jeżeli ktoś faktycznie PIERWSZY raz ma styczność z programowaniem to proponuję aby sprawdził czy rozumie i napisał jakiś kod prosty w komentarzu. Obliczanie pola prostokąta o zmiennych bokach. Lub jeżeli czegoś nie rozumie pytał.
Jeżeli ktoś kto miał styczność z programowaniem nie rozumie czegoś to pytać śmiało.
Jeżeli poradnik się przyjmie może zrobię kolejną część.
dodoxx6