Kurs Pascal - VIII. Podstawy trybu graficznego (moduł Graph)

D.F.

Były Moderator
Dołączył
Listopad 4, 2009
Posty
493
I. Wstęp

Witaj. Ta część kursu opisuje podstawowe zagadnienia związane z trybem graficznym.


II. Inicjacja trybu graficznego

Aby móc korzystać z trybu graficznego w Pascalu musimy go najpierw zainicjować procedurą InitGraph. Przyjmuje ona trzy parametry: pierwszy to sterownik, drugi to tryb, a trzeci to ścieżka do katalogu z plikami BGI.

Oto program wyświetlający napis na ekranie w trybie graficznym. Do procedury inicjującej podane zostały wartości nakazujące jej automatyczne wybranie najwyższej możliwej rozdzielczości.

Kod:
 program TrybGraficzny1;

 uses CRT, Graph;

 var
 driver, mode : Integer;
 begin
 driver := Detect;
 mode := 0;

 InitGraph(driver, mode, '');

 OutTextXY(10,10,'Witaj w trybie graficznym!');

 ReadLn();

 CloseGraph();
 end.

Na początku deklarujemy dwie zmienne typu Integer. Do pierwszej, oznaczającej rodzaj sterownika przypisujemy stałą o nazwie Detect, a do zmiennej oznaczającej tryb przypisujemy zero (rozdzielczość i tryb zostaną wybrane automatycznie). Niżej jest procedura InitGraph, której do dwóch pierwszych parametrów podajemy zadeklarowane wcześniej dwie zmienne, a do trzeciego parametru podajemy pusty napis, gdyż nie używamy plików BGI. Dalej znajduje się procedura wyświetlająca tekst rozpoczynający się w punkcie (10, 10). Niżej procedura do zatrzymania działania programu. Na końcu procedurą CloseGraph zamykamy tryb graficzny.

Opis dostępnych trybów wyświetlania można znaleźć w dokumentacji.


III. Kształty podstawowe

Moduł Graph posiada gotowe procedury do rysowania figur geometrycznych, niektórych brył itp. Postaram się teraz przedstawić najważniejsze z nich.

Arc - rysuje część okręgu. Dwa pierwsze parametry to współrzędne środka (x, y), kolejne dwa to kąt początkowy i kąt końcowy, a ostatni parametr to długość promienia.

Przykładowy kod:
Kod:
Arc(100,200,0,90,100); //część okręgu o środku w punkcie (100,200), kącie od 0 do 90 stopni i promieniu 100


Circle - procedura rysuje pełny okrąg. Dwa pierwsze parametry to współrzędne środka, a trzeci to długość promienia.

Przykładowy kod:
Kod:
Circle(70,70,60); //okrąg o środku w punkcie (70,70) o promieniu 60


Ellipse - rysuje część elipsy. Dwa pierwsze parametry to współrzędne środka, dwa kolejne to początkowy i końcowy kąt, a następne dwa to pierwszy i drugi promień (promień X i Y).

Przykładowy kod:
Kod:
Ellipse(100,60,0,180,80,30); //niepełna elipsa (kąt od 0 do 180 stopni)
Ellipse(300,60,0,360,25,40); //pełna elipsa (kąt od 0 do 360 stopni)


Line - procedura rysuje prostą od punktu (X1, Y1) do punktu (X2, Y2). Dwa pierwsze parametry to współrzędne pierwszego punktu, dwa kolejne to współrzędne drugiego punktu.

Przykładowy kod:
Kod:
Line(10,20,100,120); //prosta od punktu (10,20) do punktu (100,120)


IV. Zakończenie
To już koniec części o trybie graficznym.
 
Do góry Bottom