Zieloni w Kubuntu

gawlikrafal

Użytkownik
Dołączył
Sierpień 12, 2008
Posty
2
Dzisiaj zainstalowałem sobie najnowsze Kubintu. no i elegancko działa mi przy windowsie. Jestem kompletnie zielony w tych systemach linuksowych i z tego powodu mam parę problemów. Może to i głupie pytanie, ale do jasnej cholery jak można zainstalować cokolwiek na dysku. Wiem tylko że w systemach linuksowych jest trochę inaczej niż w windowsach. Jak by ktoś byl tak łaskawy to niehc mi powie krok po kroku co mam zrobić by zainstalować sterowniki i najpotrzebniejsze oprogramowanie. Z góry dzięki.
 

Dark Smark

Były Moderator
Dołączył
Kwiecień 29, 2006
Posty
1953
O jakiego typu oprogramowanie Tobie chodzi? Najprościej chyba z konsoli/terminala użyć menadżera pakietów:
Kod:
sudo apt-get install NAZWA_PROGRAMU
Jeżeli program jest dostępny w repozytorium zostaniesz spytany czy zainstalować.
Edytując plik /etc/apt/sources.list z uprawnieniami oczywiście super administratora możesz dodawać i usuwać repozytoria. Po dodaniu nowego (repozytorium to taki jakby serwer który trzyma gotowe paczki z programami) należy przed instalacją danego programu zaktualizować liste repo:
Kod:
sudo apt-get update

Można też dokonać szybkiej aktualizacji wszystkich aplikacji:
Kod:
sudo apt-get upgrade

Drugą wydajniejszą metodą jest samodzielna kompilacja o ile źródła programu są udostępnione. Po prostu zamieniasz kod w języku programowania prosto od programisty na kod maszynowy.
Ściągasz źródła, rozpakowujesz. Przechodzisz w konsoli za pomocą "cd" do danego folderu z źródłami.
Wpisujesz kolejno:
Kod:
./configure
Nie zawsze jest wymagane. Jest to proces przygotowawczy do kompilacji. Sprawdza czy wszystkie wymagane biblioteki potrzebne do działania programu są zainstalowane na lokalnym komputerze. Następnie:
Kod:
make
Jest to już kompilacja. Jeżeli nie wystąpiły komplikacje to:
Kod:
make install
Służy do instalacji skompilowanych właśnie programów, bibliotek i gotowe.