Chcialbym w tym temacie opisac proces instalacji BCB6 Personal Edition, sposob uzywania oraz proces kompilacji pierwszego programu w C++.
Wpierw musicie zaopatrzyc sie w Borland C++ Builder Personal Edition. Mozna pobrac go bezplatnie ze strony producenta: www.borland.pl. Nalezy jednak wspomniec ze trzeba przejsc proces rejestracji.
OK. Odpalamy instalke, wklepujemy kod i przechodzimy do wyboru instalacji. Interesuje nas instalacja uzytkownika - instalacja w ktorej bedziemy mogli swobodnie wybrac wylacznie potrzebne nam skladniki. Mamy teraz dwie podstawowe grupy: Program Files i Shared Files. W pierwszej grupie wybieramy tylko: Main Program Files - dla reszty skladnikow wybieramy opcje by nie instalowaly sie. W kolejnej grupie nic nie wybieramy. Klikamy dalej bez wzgledu co pokaze nam instalator - w tym momencie jest to dla nas nieistotne.
Po restarcie mozemy zarejestrowac nasza kopie lub nie. Jesli jej nie zarejestrujemy (zcrackujemy - jesli wybralismy druga metode pozyskania BCB) wowczas po zkompilowaniu nasz program nie uruchomi sie automatycznie i bedziemy musieli odpalic go recznie. OK. Rozpatrzmy systuacje w ktorej BCB nie jest zarejestrowany. Uruchamiamy go i wykonujemy kolejno nastepujace czynnosci wybierajac z menu:
- File -> Close All
- File -> New -> Other
- Consile Wizard
- Zaznaczamy ze chcemy C++ oraz odznaczamy: Use VCL i Multi Threaded
Pojawilo sie nam okienko z jakims kodem - zaznaczamy ten caly kod i usuwamy go! Teraz pora na wpisanie wlasnego kodu:
Skoro mamy juz kod teraz wystarczy go zapisac i zkompilowac. Klikamy zatem na 3 dyskietki znajdujace sie na pasku zadan - gdy BCB poprosi nas o zapisanie pierwszego pliku Unit1.cpp musimy ustalic gdzie chcemy go zapisac. Dobrze jest zapisac go w nowym katalogu w lokalizacji ktora domyslnie podal BCB. Klikamy zatem na folder z gwiazdka w prawym gornym rogu. Nazwijmy go: moj pierwszy. Ok teraz przejdzmy do niego i w nim zapiszmy Unit1.cpp. Teraz BCB spyta sie nas o miejsce do zapisu dla pliku Project1.bpr. Zapiszmy go naturalnie w naszym nowym folderze tam gdzie juz jest zapisany Unit1.cpp. Mala uwaga - w zaleznosci od tego jak bedzie sie nazywal plik Project1.bpr tak pozniej bedzie sie nazywal nasz skompilowany program. Powiedzmy ze chcemy by nazywal sie: moj pierwszy.bpr. Wszystko zapisane zatem kompilujemy. Kliknijmy zatem na zielony play z paska zadan. Uruchomi sie kompilator a poznij linker. Jesli bedziemy mieli szczescie (wszystko zrobilismy poprawnie) wowczas uruchomi sie nasz program. Jesli pojawi sie nam okienko dialogowe z jakimis bledami - oznacza to tylko ze musimy odnalezc nasz katalog i uruchomic nasz program recznie - Crogram FilesBorlandCBuilder6Projectsmoj pierwszy. Po czym uruchomic moj pierwszy.exe. Jesli natomiast BCB znalazl jakies bledy musimy albo powtorzyc kroki od momentu wprowadzania kodu albo zaczac od momentu wybrania z menu File -> Close All...
Rozpatrzmy teraz sytuacje w ktorej popelnilismy kilka bledow w kodzie. Zamknijmy zatem wszystko - File -> Close All i powtorzmy kroki podane powyzej.
Zapiszmy nasz kod (jak wyzej) w nowym katalogu i zkompilujmy go - zielony Play. I co sie stalo? Mamy pierwszy blad w linijce:
Blad ten mowi nam ze kompilator nie moze znalezc pliku 'coni.h'. Co jest? Spojrz na pierwszy kod i porownaj nazwy z pierwszego zrodla z drugim. I co? Teraz juz wiesz czemu kompilator nie mogl znalezc tego pliku? Tak zjedlismy jedna literke. Zatem popraw nasz kod.
Kliknij dwokrotnie na druga linijke z bledem:
Powinna podswietlic sie linijka z kodem. Podswietlila sie:
Co jest? Komunikat mowi ze deklaracja nie zakonczona poprawnie. Spojrz do pierwszego kodu, porownaj linijke z pierwszego kodu z linijka tego kodu. Widzisz jakies roznice? Chyba nie. Zatem spojrz teraz na linijke powyzej w naszym nowym kodzie jat tam cos takiego:
Teraz porownaj ta linijke z podobna linijka z pierwszego zrodla. Jakies pomysly? Chyba popelnilismy literowke - zamiast ; dalismy , Zmien zatem ten blad i zapisz poprawiony kod klikajac na 3 dyskietki widoczne na pasku zadan, po czym kliknij Play. Teraz juz wszystko powinno byc OK.
Nie opisywalem kodu bo zapewne czytales juz w dziale "Programowanie - projekty" temat "C++ - jak zaczac?" i wiesz ze potrzebujesz ksiazki "Symfonia C++".
Jesli pojawia sie jakies problemy wowczas opiszcie je w tym temacie - lecz pamietajcie by wczesniej dobrze przeanalizowac kod, opis w ksiazce i poprawnie przygotowac miejsce pracy. Zycze milej zabawy z C++ w Borland Builderze. Pamietaj tylko o jednym jesli chcesz byc dobrym programista ktory bez problemu bedzie pisal narzedzia opisywane na tym forum musisz zaczac od troche malo ciekawie wygladajacego programowania konsolowego. Gdy juz opanujesz podstawy C++ wowczas czeka Cie swiat graficznego interfejsu
Wpierw musicie zaopatrzyc sie w Borland C++ Builder Personal Edition. Mozna pobrac go bezplatnie ze strony producenta: www.borland.pl. Nalezy jednak wspomniec ze trzeba przejsc proces rejestracji.
OK. Odpalamy instalke, wklepujemy kod i przechodzimy do wyboru instalacji. Interesuje nas instalacja uzytkownika - instalacja w ktorej bedziemy mogli swobodnie wybrac wylacznie potrzebne nam skladniki. Mamy teraz dwie podstawowe grupy: Program Files i Shared Files. W pierwszej grupie wybieramy tylko: Main Program Files - dla reszty skladnikow wybieramy opcje by nie instalowaly sie. W kolejnej grupie nic nie wybieramy. Klikamy dalej bez wzgledu co pokaze nam instalator - w tym momencie jest to dla nas nieistotne.
Po restarcie mozemy zarejestrowac nasza kopie lub nie. Jesli jej nie zarejestrujemy (zcrackujemy - jesli wybralismy druga metode pozyskania BCB) wowczas po zkompilowaniu nasz program nie uruchomi sie automatycznie i bedziemy musieli odpalic go recznie. OK. Rozpatrzmy systuacje w ktorej BCB nie jest zarejestrowany. Uruchamiamy go i wykonujemy kolejno nastepujace czynnosci wybierajac z menu:
- File -> Close All
- File -> New -> Other
- Consile Wizard
- Zaznaczamy ze chcemy C++ oraz odznaczamy: Use VCL i Multi Threaded
Pojawilo sie nam okienko z jakims kodem - zaznaczamy ten caly kod i usuwamy go! Teraz pora na wpisanie wlasnego kodu:
Kod:
#include <iostream.h>
#include <conio.h>
int wiek;
char imie[30];
void main()
{
cout<<"Witaj. Podaj mi swoje imie: ";
cin>>imie;
cout<<"Podaj mi swoj wiek: ";
cin>>wiek;
cout<<"Milo mi poznac Cie "<<imie<<". Tak pamietam ze masz "<<wiek<<" lat :)"<<endl;
getch();
}
Skoro mamy juz kod teraz wystarczy go zapisac i zkompilowac. Klikamy zatem na 3 dyskietki znajdujace sie na pasku zadan - gdy BCB poprosi nas o zapisanie pierwszego pliku Unit1.cpp musimy ustalic gdzie chcemy go zapisac. Dobrze jest zapisac go w nowym katalogu w lokalizacji ktora domyslnie podal BCB. Klikamy zatem na folder z gwiazdka w prawym gornym rogu. Nazwijmy go: moj pierwszy. Ok teraz przejdzmy do niego i w nim zapiszmy Unit1.cpp. Teraz BCB spyta sie nas o miejsce do zapisu dla pliku Project1.bpr. Zapiszmy go naturalnie w naszym nowym folderze tam gdzie juz jest zapisany Unit1.cpp. Mala uwaga - w zaleznosci od tego jak bedzie sie nazywal plik Project1.bpr tak pozniej bedzie sie nazywal nasz skompilowany program. Powiedzmy ze chcemy by nazywal sie: moj pierwszy.bpr. Wszystko zapisane zatem kompilujemy. Kliknijmy zatem na zielony play z paska zadan. Uruchomi sie kompilator a poznij linker. Jesli bedziemy mieli szczescie (wszystko zrobilismy poprawnie) wowczas uruchomi sie nasz program. Jesli pojawi sie nam okienko dialogowe z jakimis bledami - oznacza to tylko ze musimy odnalezc nasz katalog i uruchomic nasz program recznie - Crogram FilesBorlandCBuilder6Projectsmoj pierwszy. Po czym uruchomic moj pierwszy.exe. Jesli natomiast BCB znalazl jakies bledy musimy albo powtorzyc kroki od momentu wprowadzania kodu albo zaczac od momentu wybrania z menu File -> Close All...
Rozpatrzmy teraz sytuacje w ktorej popelnilismy kilka bledow w kodzie. Zamknijmy zatem wszystko - File -> Close All i powtorzmy kroki podane powyzej.
Kod:
#include <iostream.h>
#include <coni.h>
int ile,
void main()
{
cout<<"Ile razy narysowac gwiazdke? ";
cin>>ile;
for(int i=0; i<ile; i++)
cout<<"*";
getch();
}
Zapiszmy nasz kod (jak wyzej) w nowym katalogu i zkompilujmy go - zielony Play. I co sie stalo? Mamy pierwszy blad w linijce:
Kod:
#include <coni.h>
oraz opis do tego bledu:
[C++ Error] Unit2.cpp(2): E2209 Unable to open include file 'coni.h'
Kliknij dwokrotnie na druga linijke z bledem:
Kod:
[C++ Error] Unit2.cpp(6): E2040 Declaration terminated incorrectly
Kod:
void main()
Kod:
int ile,
Nie opisywalem kodu bo zapewne czytales juz w dziale "Programowanie - projekty" temat "C++ - jak zaczac?" i wiesz ze potrzebujesz ksiazki "Symfonia C++".
Jesli pojawia sie jakies problemy wowczas opiszcie je w tym temacie - lecz pamietajcie by wczesniej dobrze przeanalizowac kod, opis w ksiazce i poprawnie przygotowac miejsce pracy. Zycze milej zabawy z C++ w Borland Builderze. Pamietaj tylko o jednym jesli chcesz byc dobrym programista ktory bez problemu bedzie pisal narzedzia opisywane na tym forum musisz zaczac od troche malo ciekawie wygladajacego programowania konsolowego. Gdy juz opanujesz podstawy C++ wowczas czeka Cie swiat graficznego interfejsu